Ostatnie dni z wysokimi temperaturami pokazały jak ważna jest klimatyzacja w przestrzeni pasażerskiej dla komfortu przejazdu autobusem.
Niestety zdecydowana większość autobusów w taborze MPK nie posiada takiej klimatyzacji. Są to 22 autobusy marki Scania z 2011 roku. W tamtym czasie klimatyzacja w autobusach nie była tak powszechna a ponadto była bardzo droga zarówno w zakupie jak i w eksploatacji.
Obecnie kierowcy, którzy jeżdżą Scaniami dokładają wszelkich starań, aby poprawić komfort podróży poprzez otwieranie szyberdachów, okien oraz drzwi na przystankach, co jednak w niewielkim stopniu przynosi efekt.
Pozostałe autobusy, są to 4 małe Karsany i 8 elektrobusów Yutong, mają fabrycznie zamontowaną klimatyzację, co w te gorące lato okazało się bardzo cennym walorem.
Aby nasi pasażerowie mogli jak najwięcej korzystać z udogodnień jazdy elektrobusami z klimatyzacją, podjęliśmy decyzję aby właśnie te autobusy wyjeżdżały na miasto tak często jak to jest możliwe. Praktycznie autobusy z klimatyzacją jeżdżą „na okrągło” – zmieniają się tylko kierowcy. Mimo naszych starań prawdopodobieństwo, że trafi się na autobus bez klimatyzacji jest nadal duże.
Dlatego pasażerom, którzy podróżują komunikacją miejską i nie są związani koniecznością codziennego dojazdu na określoną godzinę np. do pracy czy do szkoły zalecamy korzystanie z nowoczesnej aplikacji „Kiedy Przyjedzie”, która umożliwia sprawdzenie rozkładu jazdy oraz rodzaju autobusu, który przyjedzie na dany przystanek w czasie rzeczywistym (Rys. 1).
Ważne jest to, że aplikacja ta pozwala zlokalizować trasę i czas wszystkich elektrobusów z klimatyzacją. Tak więc jest możliwość wyboru czy pasażer chce jechać autobusem z klimatyzacją czy bez. Autobusy elektryczne wyposażone w klimatyzację są oznaczone w aplikacji dodatkowym symbolem gniazdka elektrycznego (Rys. 2).
Oczywiście nawet w autobusie klimatyzowanym jest bardzo trudno utrzymać określone parametry temperatury tak jak w domu czy samochodzie osobowym gdyż co 300 – 400 m kierowca autobusu musi otwierać drzwi (często wszystkie) i traci się całe wychłodzenie.
Ponadto aplikacja Kiedy przyjedzie ma dużą użyteczność szczególnie w ostatnim czasie gdy
w Łomży są często zatory drogowe, które uniemożliwiają przejazd autobusu w czasie rozkładowym. Dzięki aplikacji możemy ustalić rzeczywisty czas przyjazdu na przystanek. Zamiast stać na przystanku i czekać na spóźniony autobus możemy w domu spokojnie dopić kawę i wyjść na autobus z klimatyzacją.
Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie w taborze tylko autobusów z klimatyzacją. I dlatego od kilku lat kupujemy tylko takie autobusy. Zgodnie z podpisaną umową w ciągu kilku miesięcy dotrą do nas 4 autobusy - oczywiście z klimatyzacją. Aktualnie przygotowywany jest przetarg na kolejne 4 autobusy i planowany jest następny na jeszcze 4 autobusy. Będą to autobusy elektryczne, których eksploatacja (jak pokazała praktyka) w rękach naszych kierowców jest trzy razy tańsza niż naszych 13 –letnich diesli bez klimatyzacji.
Aby autobusom elektrycznym nie zabrakło prądu przygotowujemy się do budowy nowej trafostacji, kolejnej instalacji fotowoltaicznej oraz kolejnego magazynu energii.
Powyższe działania będą w konsekwencji podnosiły pasażerom komfort przejazdu bez wzrostu kosztów eksploatacyjnych.