Od poniedziałku, przez najbliższy tydzień Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży sp. z o.o. testować będzie autobus elektryczny ARP E-VEHICLES. Dla MPK testy są okazją do kolejnych doświadczeń w użytkowaniu autobusów elektrycznych, natomiast ARP EV będzie miało możliwość potwierdzenia w praktyce oferowanych parametrów technicznych oraz warunków użytkowych.
ARP E-VEHICLES to spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), która we wrześniu 2020 roku sfinalizowała umowę zakupu od RAFAKO S.A., spółki celowej zarejestrowanej pod nazwą RAFAKO EBUS Sp. z o.o. Tym samym ARP przejęła jednocześnie kontrolę nad projektem konstrukcyjno – technologicznym, polegającym na opracowaniu, homologacji i seryjnej produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego. Autobus elektryczny ARP E-VEHICLES to efekt wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów i konstruktorów firmy RAFAKO EBUS (dzisiaj ARP E-V).
Efektem tych prac jest innowacyjny autobus, który od początku został zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Autobus zawiera wiele nowatorskich rozwiązań. Wszystkie baterie zamiast na dachu zostały umieszczone pod podwoziem, co nie przeszkodziło w uzyskaniu całkowicie niskiej podłogi. Pozwoliło to również na ograniczenie wysokości nadwozia do niespełna 3,2 m. i obniżenie środka ciężkości pojazdu, co poprawiło jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów.
Wykonanie szkieletu pojazdu w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych obniżyło masę pojazdu, a w konsekwencji zwiększyło jego zasięg o ok. 10%.
Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide) gwarantuje szybkie ładowanie w 15 minut do 90% ich pojemności. Opcjonalnie zainstalowanie baterii NMC pozwala na ładowanie stacjonarne i zasięg do 300 km.
Autobus wykonany jest w prawie 60% z polskich komponentów, a dzięki silnikowi elektrycznemu jest cichy i ekologiczny. Przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażony w rampę i układ przyklęku,
ARP EV posiada w ofercie autobusy miejskie i podmiejskie oraz w specjalnej wersji do przewozu dzieci (zwane potocznie Gimbusami), wszystkie w wariantach o długości 8,5 oraz 10,0 metrów.
W MPK Łomża testowany będzie model długości 8.5 metra, który jednorazowo może zabrać na pokład do 65 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących. Autobus wyposażony jest w baterie NMC o pojemności 142 kWh zapewniające zasięg do 140 km oraz własną ładowarkę pokładową. Autobus posiada na wyposażeniu hybrydowy system ogrzewania (spalinowo-elektryczny), klimatyzację, elektroniczne tablice kierunkowe, monitoring wizyjny, darmowe Wi-Fi, i ładowarki do telefonów.